- Úvod
- REPLIKY MINCÍ
- Řím a Etrurie
- Římské erotické žetony
Římské erotické žetony
Soubor ražeb medailérství Antiquanova k výstavě 100000 let sexu
pořádané Muzeem města Brna na hradě Špilberku,
která proběhla ve dnech 14. 11. 2008 – 15. 2. 2009
Antické Řecko
Starověcí Řekové obecně neměli potíže se zobrazováním nahých lidských těl. Nahota byla v antice považována za přirozenou stránku života. Svědčí o tom množství zachovaných uměleckých a řemeslných artefaktů – soch, keramiky, ale i mincí. Vzácnější jsou ovšem vyobrazení postav ve zřetelně sexuálních pozicích, jako jsou například satyr a nymfa na archaických mincích pocházejících z řecké Makedonie a z ostrova Thasos.
Antický ŘímZ římské doby není známo přímé vyobrazení sexuálních motivů na mincích (oběživu), přestože nahé postavy na mincích byly zobrazovány běžně. Mimo standardní mince razili Římané i zvláštní „poukázky“ - kovové žetony zvané tesserae, které byly rozdávány při různých příležitostech a sloužily například jako vstupenka na představení v cirku.
Specifickými tesserami z 1. stol. po Kr. jsou vzácné erotické žetony, zvané „spintriae“ [spintrije], které byly původně raženy z bronzu. Jedna strana žetonu zobrazuje milostný akt – vždy muže se ženou, druhá strana nese označení římskou číslicí ve věnci. Známá jsou čísla mezi I. až XVI., přičemž čísla vyšší než 13 jsou velmi vzácná.
Dnes pouze tušíme, za jakým účelem byly tyto žetony zhotovovány. Někteří odborníci uvádějí, že jejich hlavní funkcí byl vstup do veřejného domu a „čerpání služby“ zobrazené na žetonu. Vyobrazení služby mělo údajně překlenovat jazykovou bariéru mezi národy celé Římské říše; kupříkladu syrský námořník, který právě připlul do Říma a neuměl ani slovo latinsky, podle obrázku věděl přesně co jej čeká. Podle jiných se však jednalo o speciální hrací známky, podobné dnešním erotickým kartám, či početní žetony používané při některé ze stolních her.
Renesance
Originál této medaile o průměru 41 mm je zhotoven z bronzu. Líc zobrazuje poprsí rohatého muže v tóze zleva. Na rubu je vyobrazena hlava satyra zleva, složená z penisů, jeden z nich pod bradou vystřikuje.
Renesance se pokoušela navázat na antické řecké a římské umění a čerpala z něj. Podoba mužského údu byla pro staré Řeky symbolem plodivé přírodní síly a sám fallos byl znakem Satyrů, průvodců boha vína Dionýsa. Tito Satyrové pak v renesanci znázorňovali žádostivost, podobně jako Pan, bůh stád a lovu, se kterým splývají. Jsou to démoni divoké, nezkrocené přírody. Řecké slovo „pan“ znamená všechno - prostupuje všechny věci. Hlava složená z penisů ukazuje, že její majitel nemyslí na nic jiného, medaile znázorňuje přírodní, nekultivovanou sexualitu ovládající muže. Motiv nebyl v Itálii 16. století neobvyklý, například Francesco Urbini vyzdobil hlavou složenou z penisů žertovný majolikový talíř z let 1530 - 1537.